donderdag 12 augustus 2010

Ziek zwak en misselijk: de Indonesische aanpak

Dat was ik dus vandaag – al een paar dagen kwakkelen en na een niet helemaal goed gevallen sayur nangka gisteravond: buikloop en koorts.

Die buikloop was snel voorbij, dankzij Nyoman. Want blijkt: sayur nanka wordt gemaakt met kokosmelk (santen) en als die sayur een dagje of wat oud is, kan niet iedereen daar tegen. Ik dus ook niet. Maar guave-sap drinken helpt – en wel direct! Ongelooflijk, één glas en ik was van de buikloop af.

Maar nu die koorts nog. Ik ben naar een mevrouw gegaan die me al eens eerder heeft gemasseerd: Bu Nur, een Javaanse van 1 meter vijftig hoog / breed / diep. Beresterk ook.

En die heeft me eerst gemasseerd, waarbij diverse ledematen los raakten en er weer moesten worden aangeschroefd, en vervolgens ge-kerok.

Kerok? Ja, dat is een zogenaamde “schraaptechniek”, waarbij je huid wordt ingesmeerd met warme menthol-olie.  En dan wordt er met een koperen munt over je rug geschraapt.

Dat doet inderdaad zeer, het resultaat ziet er spectaculair uit zoals je ziet maar het belangrijkste: je gaat er enorm van zweten, de koorts breekt als het ware door je huid heen. Bij mij was het wel heel fors, zoals je aan de strepen ook wel kunt zien – ik heb nog drie kwartier moeten wachten voor ik weg mocht, zat daar onbeheerst te zweten en dan op de brommer springen is vragen om een nieuwe verkoudheid.

Maar: ik ben van de koorts af!


6 opmerkingen:

Mark zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Mark zei

Tsjeemig, en wie is die bodybuilder zonder zwemband op de foto?

Anoniem zei

Haha, met dit goddelijke lichaam en dat Ribbenpak, kun je strx zo mee doen aan Ogoh-Ogoh.
:-))))


Peter B

Anoniem zei

Hoi Peter,
Het komt me toch wat middeleeuws voor, deze behandeling. Gruwelijk, eigenlijk. Doen ze ook nog aderlatingen??

Puck zei

Tja.....jij wou op Bali gaan wonen. Daar hebben ze dit soort remedies. Hopelijk ben je nu wat opgeknapt.

David en Jolanda zei

Zooo Rambo!!! Maar het heeft geholpen, en daar ging het om!!!!

Groetjessssss