zondag 5 oktober 2008

Autoperikelen – deel 1 (deel 2 staat hier onder!)

Al heel lang hebben Stef en ik zo’n droombeeld van een open 4x4 jeep met daarin ons gezin en Chica. Of wij met duikspullen. Enzovoort. Soort Bounty- of Bacardireclame , waarin zinloos über-blij naar elkaar schaterende veel te bruine types hun gebleekte gebitjes tonen.

Je weet bij die reclames nooit waar het over gaat, maar blijkbaar is er een reden dat deze mensen in een 24-uurs lachbui door het leven gaan, van de ene zwempartij aan een prachtig strand naar de volgende zonsondergang op een nog veel mooiere locatie. Wij eens die nadenken wat die reden zou kunnen zijn en hoe wij dat kunnen bereiken.

Die locaties: tsjek. Mooie mensen (wij dus): tsjek. Alleen maar lol, lachen dat is leuk: bijna tsjek. Missend aan het plaatje: een bruut vervoermiddel (1). Dan zijn we er. Hahaaaaaaaa!!

Kortom: ik op zoek naar passend vervoer, waarbij de Toyota Landcruisers zoals ze hier rondrijden, en dan met name de schaarse open modellen (“canvas top”) passen in ons wensplaatje. De hard top, die je wel veel ziet, vinden wij duidelijk minder, qua zinloze schater-factor.

Tijdens een rit over de Bypass kwam ik langs een bengkel (werkplaats) waar een paar wel heel erg ruige terrreinmonsters stonden, maar ook een mooie Willy’s CJ7 jeep. Removable hard top, soft top: geen Toyota maaar wel erg mooi. Eropaf!

De eigenaar van de Bengkel (en van deze auto) stelde zich voor als Paul.

“Paul??????”

“ Ja, mijn vader was fan van Amerikaanse films en ik was het derde kind (Nyoman heet je dan dus op Bali) vandaar Paul. Paul Nyoman........”

Vervolgens bleek de Jeep wel te koop, maar de papieren nog niet in orde. Waarvoor ik ‘m nodig had? Zie de eerste alinea. O, het hoeft niet per sé een Willy’s te zijn? Dan nooit doen, duur in onderhoud op Bali etc. Peter, neem een Landcruiser.
Ja Paul, maar waar vind ik een canvas top? Zoek ik voor je Peter, ik ben nl. voorzitter van de off the road club op Bali en ik vraag wel even rond bij de leden.

’s Middags al een SMS;je: “hele mooie hard top, topconditie etc. etc.”

“Maar ik wil een canvas top!”

En zo ging het een tijdje verder.....

Tot iemand me vertelde, dat de hard top van een Landcruiser demontabel is (wist ik, domdomdom, namelijk niet) en dat bleek te kloppen bij nazoeken op Internet. Dakschaal er af, zijpanelen er uit en hup: in een uur heb je een open auto. Met een rollbar erop kun je een canvasdak monteren, en de hardtop kan er in de regentijd gewoon terug op. Kassa!

Ik dus weer Paul bellen: die eerste hard top, die hele goede, als ik die zou willen en converteren?? “Geen probleem, ik vraag mijn vriend om ‘m hier neer te zetten en die roll bar en dat dakje kun je bij ons laten doen.”

Dit is ‘m.




Mooi he?



......deel 2 komt morgen.....

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Zie ik daar de achterlichten van een Daimler??

Die rijden er dus ook rond. Nou op transploft dan maar.

Joost

Anoniem zei

Dus het is toch gelukt
Hoef ik volgende keer niet meer achterop de motor
Alhoewel.... eigenlijk veel leuker
Pa