zondag 14 december 2008

Rondje interviews

Een week voor vertrek naar België. We zitten nu ruim 5 maanden op Bali; de komende weken zullen we de knoop “blijven of terug?” waarschijnlijk doorhakken.

Tijd dus voor een voorlopige tussenbalans – en we hebben de vragen die we elkaar in juli stelden, nog maar eens laten passeren.



Elise
Je ben nu ruim 5 maanden op Bali.
Tijd voor het opmaken van de tussenstand!
Hoe vind je het hier nu ?

Leuk. Warm, vochtig en het is moeilijk op school. Sommige opstellen die ik moet schrijven tenminste wel, over allemaal verschillende soorten bladeren en zo.



Wat is de score op de blijfmeter vandaag (1 = vandaag naar België, 10 = nooit meer weg)?
Een 7, omdat ik het hier wel heel erg leuk vind – en ook gezellig als het regent, wat dan regent het ook meteen heel erg hard. Op school gaat het met mijn vriendjes ook veel beter.

Wat of wie mis je het meest?
Ik mis mijn vrienden wel heel erg – en de sneeuw ook.

En het minst?
Ik mag hier lekker zonder jas rondlopen!

Versta je de taal al een beetje?
Ja. Dat gaat goed.

En het spreken, hoe gaat dat?
In het Engels gaat het heel erg goed, het Indonesisch nu ook best wel.

Wat eet je hier het liefst?
Hamburgers, hotdogs – en risolles.

Wat ga je zeker doen de komende weken in België?
Als er sneeuw is, een sneeuwpop maken en als het kan: kijken hoe het op mijn oude school gaat.

Heb je daar zin in?
Best wel, omdat ik benieuwd ben naar mijn vrienden.

Hoe zou je de afgelopen 5 maanden in een paar woorden samenvatten?
Nieuw, verdrietig, zenuwachtig, heel erg warm, jee ze hebben hier hamburgers, wow wat gaat de tijd hier snel.


Robrecht
Je ben nu ruim 5 maanden op Bali.
Tijd voor het opmaken van de tussenstand!
Hoe vind je het hier nu?

Nog steeds leuk, ik begin me hier al meer thuis te voelen en heb al meer dingen ontdekt.





Wat is de score op de blijfmeter vandaag (1 = vandaag naar België, 10 = nooit meer weg)?
Een 9 . Nog steeds. De familie in Europa wil ik natuurlijk wel zien, maar verder vind ik het niet erg om hier te blijven.

Wat of wie mis je het meest?
De familie, de Stoomboot van het Smulhuisje – en, nog steeds, Holtus.

En het minst?
Niks – ik kan nergens op komen.

Versta je de taal al een beetje?
Steeds beter, ik heb op Sumatra veel dingen geleerd en door het met vrienden op stap gaan leer ik steeds weer een beetje bij.

En het spreken, hoe gaat dat?
Iets moeizamer dan begrijpen, maar het komt wel..

Wat eet je hier het liefst?
Nasi bungkus is kei-lekker, vooral als je het met je handen eet.

Wat zijn je plannen?
Voorbereiden op Australië. Het was een klap dat de eerste universiteit niet doorging, ik heb nu een agentschap dat me helpt en daarmee gaat het hoop ik iets makkelijker.

Wat vind je van de Balinese schonen?
Heel leuk, erg mooi en nu ik de taal beter begrijp: ze zijn ook best aardig.

Wat ga je zeker als we in België zijn?
Stoomboot en frieten eten - en mijn vrienden en familie weer ontmoeten!

Hoe zou je de afgelopen 5 maanden in een paar woorden samenvatten?

Perlahan perlahan (= rustig aan), blijven lachen, beter weer dan in Europa.



Steffie
Je ben nu ruim 5 maanden op Bali. Tijd voor het opmaken van de tussenstand!
Hoe vind je het hier nu?

Heel erg leuk. Omdat ik de Balinezen steeds meer begin te begrijpen worden dingen makkelijker. Het klimaat hier is heel lekker - en als ik zeg dat ik niets doe, dan doe ik ook niets.

Wat is de score op de blijfmeter vandaag (1 = vandaag naar België, 10 = nooit meer weg)?

Hmmm.... een 8. Omdat ik nooit een 10 zal geven.

Wat of wie mis je het meest?
Familie en vrienden - en een lekker wijntje.

En het minst?
Die waterige kou die je tot in je botten voelt. En de chagrijnige mensen.

Versta je de taal al een beetje?
Dat gaat nog steeds beter. Maar het zou nog beter moeten kunnen als ik meer moeite deed.

En het spreken, hoe gaat dat?
Gaat redelijk, maar het is moeilijker dan het verstaan.

Wat eet je hier het liefst?
Nasi campur. Lontong sayur vind ik ook heel lekker.

Wat ga je zeker doen de komende weken in België?
Zo veel mogelijk mensen opzoeken, aan de rechterkant rijden – en natuurlijk een lekker wijntje drinken. Chica aaien.

Hoe zou je de afgelopen 5 maanden in een paar woorden samenvatten?
Ik leef, ik heb het gevoel dat we een hechter gezin zijn geworden.


Peter
Je ben nu ruim 5 maanden op Bali. Tijd voor het opmaken van de tussenstand!
Hoe vind je het hier nu?

Heel relaxed, rustig en langzaam. Mooie natuur, aardige mensen. Ik ben al 5 maanden op vakantie.


Wat is de score op de blijfmeter vandaag (1 = vandaag naar België, 10 = nooit meer weg)?
Een 8. Erg leuk maar ik heb nog niet mijn eigen stek en ik doe nog heel weinig.

Wat of wie mis je het meest?
-weggejorist-

En het minst?
Files, koude regen, chagrijnige mensen en flitskasten.

Versta je de taal al een beetje?
Ja. Als ze niet al te snel spreken gaat het goed ook door de telefoon gaat het goed. Alleen Balinees is nog heel erg lastig.

En het spreken, hoe gaat dat?
Goed, maar in Januari ga ik wel les nemen.

Wat eet je hier het liefst?
Nasi bungkus en ikan bakar.

Wat vind je van de Balinese schonen?
Daar kijk ik nooit naar........nou oké: mooi en leuk enneh.....het opvallende is er zitten geen ordinaire types tussen. Als het ordinair is komen ze van Java.

Wat ga je zeker doen de komende weken?
Vrienden opzoeken en een beetje werken.

Hoe zou je de afgelopen 5 maanden in een paar woorden samenvatten?
Ontspannen, frustrerend, zonnig, samen, golfen is moeilijk, grond vinden ook en ont-moeten valt nog niet mee.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Balineesjes,
Wanneer jullie hier uitgebibberd zijn, loopt jullie score vast op naar 10+.
Regen, natte sneeuw en een temperatuur rond het vriespunt of eronder, bereid je maar vast voor en vergeet je jaeger onderhemd niet in te pakken. Tot volgende week, Hans

Anoniem zei

Mooie score voor iedereen. Alleen heeft Elise het hardst moeten knokken en doet dat nog steeds.
Prima, meisje, djempol, hoor!Tot over een paar dagen. Oma Puck.