donderdag 26 maart 2009

De Laatste Drie Dagen

Gisteren zijn we de laatste 3 dagen vóór het Balinese nieuwjaar ingegaan.

Dit zijn achtereenvolgens:
Woensdag 25 maart PENGRUPUKAN.

De zuivering van de aarde.
De hele dag door en vooral 's avonds (dit gaat gepaard met mooie parade's met fakkels en offers, veel offers) vinden in ieder dorp ceremonies/offeringen plaats op alle kruispunten.
Kruispunten worden als magisch en gevaarlijk gezien omdat daar over het algemeen boze geesten rondhangen hier gekend als de "Bhuta-Kala".
Balinezen geloven dat deze "Bhuta-Kala" ziektes, ongelukken en allerlei andere mogelijke soorten onprettige gebeurtenissen veroorzaken.
Er worden prachtige offers gemaakt voor de Goden en voorouders, maar ook voor de Bhuta-Kala die goed worden gevoed d.m.v. geofferde dieren en andere lekkernijen.
Het idee is om zoveel mogelijk de boze geesten op 1 plek te krijgen zodat een Priester ze d.m.v. spreuken en heilig water van het eiland kan verdrijven. Dit zuiveringsritueel is zeer belangrijk voor het begin van het Nieuwe Jaar.

Donderdag 26 maart NYEPI

De dag van de stilte.
Deze dag begint om 06.00 uur 's morgens en eindigd de volgende ochtend om 06.00 uur.
Op deze dag ontwaken is als ontwaken op een dag 100 jaar geleden.
Het is nauwelijks voor te stellen. Het horen van alléén vogels, maar dan alléén vogels.
Niemand mag zijn/haar huis uit. Sterker nog, geen harde geluiden en het allerbelangrijkste; 's avonds géén lichten aan.
Binnen is het alleen geoorloofd om de kleinste lampjes (liefst kaarslicht)aan te hebben mits de gordijnen dicht zijn. Televisie mag, maar heel zachtjes. Van buiten af mag niets te horen of te zien zijn.
Hotelgasten mogen het hotel-terrein niet af.
Op heel Bali is het doodstil van 06.00 uur tot 06.00 uur. Geen auto rijdt, geen scooter scheurt, niemand loopt over straat en geloof het of niet, geen vliegtuig vliegt over. Ja, zelfs het vliegveld is gesloten.Het is zelfs zo dat als je je toch over straat waagt je door de religieuze politie wordt opgepakt want zij zijn de enige die over straat mogen om te zorgen dat er geen idiote toerist toch een foto van die stilte probeert te maken.
Probeer je dat eens voor te stellen. Niets, niets, maar dan ook helemaal niets, alleen maar natuur. En daar hebben ze op Bali best wel wat van. Zelfs de honden en kippen houden zich stil, hoe kan het toch??
Ik verbaas me en Balinezen trekken hun schouders op, logisch.
Natuurlijk houdt iedereen zich hieraan, gedraag je je goed dan zullen de boze geesten die over het eiland vliegen, Bali niet zien of horen en door vliegen naar Lombok. Prettig idee toch?
Waar nog ter wereld kan zo'n dag waargemaakt worden?
Persoonlijk voel ik me ongelooflijk bevoorrecht op een eiland te mogen wonen waar dit kan.

Vrijdag 27 maart NGEMBAK GENI

Heel langzaam (vooral niet te snel!) komt het leven weer op gang. Dit is de dag waarop iedereen iedereen gaat bezoeken om elkaar alle geluk te wensen voor het komende jaar. Motoren en auto's zullen weer af en aan rijden bepakt met mensen die etenswaren en kadootjes bij zich hebben.
Maar het allermooist zal de vroege ochtend zijn, vanaf 06.00 uur natuurlijk.
Dan zijn n.l. de uitzichten vanaf het strand naar bijv. Lombok frisser dan ooit en fenominaal. Kristalhelder. Dit natuurlijk wegens het uitblijven van uitlaatgassen de vorige dag.
Wat een eiland!

Op dit moment is het Nyepi een uur of 3 in de middag.
Tot nu toe heb ik nog geen hond of kip (letterlijk)gehoord. Ik hoor alleen het getik van mijzelf op de laptop, vogels en natuurlijk Elise die zich de hele dag in moet houden en niet eens onder de douche mag zingen.
Vanavond gaan we sterren kijken.
Morgen sta ik om 06.00 uur en wandel ik met wie met mij mee wil en mijn fotocamera naar het strand (ik durf denk ik nog niet meteen met de motor,.......laat staan met de Toyota..)om te genieten van een soort uitzicht dat zelfs op Bali maar 1x per jaar mogelijk is.

Nyepi, iets voor Nederland?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hey Stef,
Dat lijkt me heel indrukwekkend, die Nyepi! Gewoon magisch, zo'n stilte en het algemeen heersende ontzag voor de goden! Prachtig om mee te maken, lijkt het me. Bali is een magisch eiland...Salomee heeft afgelopen maandag haar spreekbeurt gedaan over Bali. Het masker getoond dat je voor Michiel had meegenomen. Kwee Mankoks uitgedeeld aan de klas. Op school zijn ze bezig met een project over Flores. Vandaar dat ze Balinese danseressen op school hadden uitgenodigd (?!). Was wel heel leuk, maar je begrijpt; wij poppelen om ook naar dit magisch eiland te komen en jullie te zien in jullie habitat!
Peter hebben we afgelopen zondag gezien, mén wat is die gozer relaxed geworden! En bruin!

Wij tellen af!
X

Anoniem zei

Tja,het is onze laatste dag hier.Na alle belevenissen en ervaringen hebben we een hele tijd nodig om het te verwerken.Het is een andere wereld.Dank zij Peter en Stef hebben we veel gezien en beleefd. Onze koffers zijn al bijna gepakt en zijn natuurlijk overvol.We kijken al weer uit naar de volgende keer.Dankbaar en voldaan gaan wij morgen afscheid nemen.Dus tot Holland maar weer.Puck.

Anoniem zei

@Puck en Dolf: Een goede reis terug en ik ben benieuwd naar de verhalen!Heb je trassi meegenomen, ma? ;-)
Groetjes en liefs van ons!

Peter zei

Interessant stuk Stef! ik ben erg benieuwd naar de fotoos.

En Puck en Dolf: hopelijk was de tijd bij ons zoals jullie hadden verwacht/gehoopt? Goede reis naar Nederland, zondag schijnt het weer beter te worden daar; dan is de overgang hoop ik niet zo groot.

En zondag mag ik weer naar mijn twee meiden. Gelukkig.