vrijdag 6 maart 2009

Toyota-perikelen deel 529

U dacht: He, ik hoor ze al een tijd niet meer over die hardtop die ze gekocht hebben dus dat zal wel goed gaan? Nou, euh......nee. Ga er maar even voor zitten.

Sinds we terug zijn is de stand ongeveer als volgt:

Bij terugkomst een mooie auto opgehaald bij de bengkel. Roll bar erin, alle roestplekjes netjes bijgewerkt, helemaal okee.

Alleen werkte de airco niet meer.

Geen nood: we hebben het systeem vervangen door arko (=alle ramen kunnen open) maar na verloop van tijd werd dat toch best vervelend. Het is namelijk best warm en vooral vochtig nu.

Toen er dus een uitlaatsteun afbrak en gelast moest worden, heb ik gevraagd of ze in de bengkel ook wisten waar de AC gemaakt kon worden en dat wisten ze. Ik naar het opgegeven adres in Denpasar en daar lieten ze zien dat:

a) er geen freon meer in het systeem zat
b) dat kwam omdat er een pakking in de compressor lekte
c) ook het filter moest worden gereinigd
d) hee, de blaas-unit in de auto is niet origineel! Wij hebben er nog eentje, hebben? (dwz omruilen en bijbetalen natuurlijk). Is veel mooier!

Kortom: een aantal uren en vele duizenden rupiahs later hadden we een perfect marcherende AC. Heerlijk!


De volgende dag startte de auto niet meer.

Gebeld met de garage van Paul Nyoman. Wayan kwam met een accu en startkabels, deed wat onduidelijks onder de motorkap en startte de auto. “Nu een flink stuk rijden Peter, accu opladen”. En zo geschiedde.

De volgende dag startte de auto niet meer.

Gebeld met de garage van Paul Nyoman. Wayan kwam weer met een accu en startkabels, deed weer wat onduidelijks onder de motorkap – en trok een kabeltje van de bobine stuk; bleek al die tijd amper contact te hebben gemaakt. He? Zou dat de boosdoener zijn geweest ? Fluks gerepareerd en hij startte de auto. “Nu een flink stuk rijden Peter, accu opladen”. En zo geschiedde en het moet gezegd: de auto reed als nooit tevoren. Dagenlang.

En toen startte de auto niet meer. Deze keer toen Steffie van school wilde wegrijden met Elise. En toen was ik het zat.

De Toyota heb ik een waarschuwing gegeven: je gaat nu het laatste kans-traject in.

En Wayan en Paul hadden die laatste kans al lang gehad. Ik ben naar een werkplaats gereden waar ik al eens eerder was geweest en waar ik een goede indruk van had: monteurs in overalls, een goed gevuld magazijn met originele onderdelen etc. Je gaat op een gegeven moment op die dingen letten.

Daarvan een monteur meegenomen met een accu. Die de auto startte en direct zei: “je accu is leeggelopen en dat blijft-ie doen want je startmotor is niet goed meer”. Hij nam de auto mee en de volgende dag was-ie klaar: niets vervangen, ook de startmotor niet – maar ze hebben het complete electrische systeem uit elkaar getrokken, eens heel goed schoongemaakt (startmotor had vervuilde contacten waardoor hij af en toe kortsluiting maakte als de auto stilstond, zodat de accu snel leegliep) en afgesteld (de dynamo kon de accu onvoldoende bijladen) en nu is het: kijken naar het sleuteltje en de auto springt al aan. Rijdt beter, rustiger en zuiniger ook nog. En alles bij elkaar kostte het repareren 6 euro.

De eigenares van deze bengkel (ze heet Wayan) heeft zelf drie Toyota hardtops, vindt de onze een hele goede maar we hadden wel even naar het electrisch systeem mogen kijken.......bijna alles nieuw en nog niet werken, dat kan toch niet?


*zucht*

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Da's nou jammer dat de Mondeo net verkocht is ...

Mam, proficiat met je verjaardag!
(zijn ze veilig aangekomen?)

gr

Miehieltje

Peter zei

@Michiel je was me voor.....en gefeliciteerd met je moeder!