woensdag 29 april 2009

Makkelijker kunnen we hiet niet maken, maar wel leuker!

Ja, ik ben gisteren onder andere even bij de vrienden van de Belastingdienst binnengewipt.

De reden: aangiftes loonheffing komen niet meer aan op het juiste adres, na veel omzwervingen komen ze dan uiteindelijk in Belgie in de bus – en ik ben vervolgens te laat met betalen dus volgt een boete.

En in mijn eenvoud dacht ik: kom, eens even langs de Karel de Grotelaan. Kan ik ze daar het juiste adres opgeven.

Ik mocht meteen doorlopen naar een hokje waar twee mannen me chagrijnig aankeken. “{Dat zullen mijn account managers zijn!” dacht ik, want de Belastingdienst heeft deze functie ingevoerd in haar niet aflatende drang naar klantgerichtheid en modernisering.

Ik legde het probleem uit – althans: probeerde dat, want de Linker-Accountmanager (LAM) onderbrak me en legde direct de vinger op de zere plek:”er zit een andere adressticker over de oorspronkelijke geplakt!”. De Rechter-Accountmanager (RAM) keek me daarbij doordringend aan – blijkbaar was ik al verdacht van deze schanddaad.

Na enig touwtrekken over de misdadige karaktertrekken van mensen die een ander postadres hebben dan hun bezoekadres (de zogenaamde “postbus”) gaf ik het juiste postadres aan de heren.

LAM:”Ja, maar dat gaat zo maar niet!”

Ik: “Hoezo, u haalt mijn gegevens zo op in dat beeldscherm voor u. Een adreswijziging is toch zo doorgevoerd?”

RAM: “Nee, dat moet u schriftelijk aanvragen”

LAM: “Het zou me iets moois worden als mensen zo maar adreswijzigingen kunnen doorgeven”

Ik: “Ja, dan werden zaken toch wel erg eenvoudig.”

LAM&RAM: “………………………..”

Vervolgens trok ik de Creditcard: tenslotte stonden er nog wat aanslagen open en geregeld is tenslotte geregeld.

RAM: “Wat doet u nu???”

Ik: “Betalen? U krijgt toch geld van me? Er staat hier “Belastingkantoor” op de gevel, en ik wil belasting betalen.”

RAM: “Ja maar betalen, dat gaat zo maar niet!”

LAM: “Het zou me iets moois worden als mensen zo maar hier belasting kwamen betalen”

RAM: “Dat moet via een acceptgiro hoor!”

Ik: “Ja, maar die krijg ik dus niet of veel te laat.”

LAM: “Dat is uw probleem.”

Ik: “En daar kunt u me niet mee helpen?”

LAM: “Nee.”

Ik: “............”



Moet ik nog melden dat beide heren gedurende het gehele gesprek achteruit leunend met hun armen over elkaar geen enkele, maar dan ook geen enkele activiteit hebben ontplooid? Geen initiatief, geen hulp, zelf geen poging tot begrip. Ik was een vervelende indringer die hun trachtte tot werken te bewegen.

Maar het zou me ook iets moois worden als belastingambtenaren gingen werken.

Wat heb ik gelachen, op weg naar buiten.

Het Indonesisch word voor Belasting is “Pajak”. De pajakkers op Bali zijn actiever, vriendelijker en behulpzamer (maar daar is ook niet veel voor nodig) dan in Nederland. Het zal wel aan het warme weer liggen.

6 opmerkingen:

Puck zei

Tja...je zal maar als LAM of RAM een nederlands-belgische wannabe balinees zomaar op een doordeweekse dag voor je neus krijgen. En die het ook nog over een adres-wijziging heeft.Je bent er tenslotte om belastingen te innen en niet om erover na- of mee te denken.Dat is veel te
ingewikkeld en te vermoeiend.Peter, troost je ,je bent niet de enige,die dergelijke ervaringen heeft gehad.Sterkte ermee,Puck.

Hans zei

Zoon, jij denkt nog steeds dat de overheid er is voor de burger. Niet dus. Jij bent er voor de overheid i.c. haar vertegenwoordigers, dus de Dorknopers met hun regeltjes en voorschriften. Lees de Bommel kronieken van wijlen Marten Toonder daar maar eens op na.
Groetjes, je Pa

Anoniem zei

Ha Peter,

Wil je als rechtgeaarde burger "je plicht" doen mag/kan dat niet. Had je trouwens anders verwacht??

Joost

Anoniem zei

Jeetje, wat een schitterend verhaal zeg, over onze belastingen. Ik zei al tegen Joost (ik ben zijn secretaresse, als ik zeg, hij is mijn baas roept hij meteen, je bent geen hond!!), die man moet colums gaan schrijven. Hij laat me wel eens vaker wat lezen en het moet gezegd: je hebt een fantastisch humoristische manier van schrijven. Mooi hutje trouwens, dat jullie aan het bouwen zijn. als dat klaar is zullen Joost en Ria wel meteen die kant op reizen.
groetjes,
Annette Kraft

Anoniem zei

oh,oh, columNs natuurlijk!!!

Annet

Peter zei

@Annette *bloos* dankjewel!Kom je met ze mee?