woensdag 24 juni 2009

Dit is mijn vriendje.

Hij heet Paco.

Paco is op dit moment mijn allerbeste kameraad. Weet je waarom?

Omdat de stroom hier regelmatig uitvalt. En dan vooral uitvalt op het moment dat ik:

1) 99% van een download klaar heb, die de afgelopen 3 uur alle bandbreedte heeft ingepikt. Voor niets, want ik kan opnieuw beginnen;

2) met veel pijn en moeite een b-r-i-l-j-a-n-t stuk (voor mijn doen dan) heb geschreven dat ik helaas nog niet heb opgeslagen;

3) eindelijk op level 35 ben van een on line game dat niet tussentijds bewaard kan worden;

4) bezig ben met het uploaden van foto’s voor het weblog;

5) een backup aan het maken ben.

Die laatste maak ik overigens heel regelmatig. Daar was ik heel blij mee omdat als de stroom eens nìet uitvalt, het elektriciteitsnet hele andere dingen doet. We hebben hier namelijk 220 Volt, maar dat getal moet je echt zien als een gemiddelde. Gemiddeld: het midden tussen 150 en 290 Volt, ongeveer. Soms nog minder, soms nog meer.

Computers kunnen daar niet tegen. Daarom hebben mensen hier een spannings-stabilisator tussen hun stopcontact en hun PC. Behalve ik, want ik wist dat niet en voor de hoofdprijs die wij mochten betalen voor een van de “Golden Villas” (what’s in a name?) kon de eigenaar natuurlijk niet een Stabivolt neerzetten. Of me waarschuwen. Pats: logical board van mijn anderhalf jaar oude Macbook Pro, net uit de garantie, naar de knoppen. Niet meer te repareren, alle daarop opgeslagen informatie weg. Maar ik had een recente backup!

Paco is zo’n stabiliser. En niet zo maar eentje: Paco heeft doorgestudeerd en heeft nu ook de titel UPS behaald. Dat betekent Uninterruptible Power Supply; als de stroom hier uitvalt gaat Paco gewoon door. Een half uur lang hebben we dan nog stroom op de computer, zodat alles netjes kan worden opgeslagen – en met een beetje geluk is de stroom binnen 30 minuten weer terug, zodat up- en downloaden niet wordt onderbroken.

Genoeg over Paco – er is natuurlijk veel meer. Zo is Elise afgelopen maandag met Mat&Mit op stap geweest , samen met hun moeder Donna. Aussies, erg leuke mannekes die Elise bij terugkomst “een beetje stil” noemden.

Elise? Stil? Ja. Vergeleken bij deze twee boys wel. Ze zijn ook nog muzikaal, wonen in de buurt en hebben vakantie – dus ik denk dat we deze mannen de komende tijd nog wel veel vaker zien.

Robrecht is veel weg. Zijn Balinese vriendinnetje Winda is gisteren geopereerd aan haar schildklier, dus is hij regelmatig met zijn maat Mau (mau apa?) in het Sanglah ziekenhuis te vinden. Naar ik begrijp woont haar hele familie daar nu ook en koken ze eten in de gang van de afdeling.

En wij zijn iedere dag doodop – er is veel te doen, gisteren zijn we in Kuta bij Ace spullen wezen kopen (onder andere nieuwe etensbakken voor Chica met hondenpootjes in de rand gestanst, Paco hierboven, een tuinslag op een haspel en nog veel meer razend-interessante spullen) en dankzij verschillende weg-opbrekingen (ja! Ook hier!) deden we daar best wel heel erg lang over.

En de verhuis-stress zal ook wel meehelpen denk ik. Hoe mooi het ook is/wordt: het is toch allemaal nieuw en anders, iedere dag beginnen de bouw-geluiden om half zeven en echt alleen zijn we dus nooit – gezellig, maar niet rustig....

Maar dat komt nog wel. Ooit. Eens.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha totale familie,

Fijn dat je een nieuwe elektrische "vriend" in huis hebt. Scheelt een hele hoop %^%@^&&&%^.domme. We verwachten morgen wel foto's van de voorkant op het andere log natuurlijk.

Vandaag 25C. dus ook mooi.

Vergeet je geen slabbertje voor Chica te kopen?

Gr. aan iedereen Joost

Peter zei

Ze komen er aan Joost! Maar het uploaden gaat niet sneller, ook niet met een Paco. helaas.....

Anoniem zei

Lieve help, wat een gedoe zeg. Joost: ik zal nooooooit meer zeuren als mijn muis het even niet doet. Vergeleken hierbij is dat peanuts. Ik merk wel dat "even niet lezen" ook meteen betekent, dat jullie inmiddels al tussen de bouwherrie zijn gaan wonen. Voordeel: je zit er nu bovenop, dus kunt de werklui vaker aansporen..... (Zo zal dat daar ongetwijfeld niet werken). Ik ken overigens een vent uit Baarn die ook al een jaar of 2 à 3 op Bali woont en inmiddels ook een hotel bezit. Zal even kijken waar ook alweer.

groeten,
Annet

Anoniem zei

Even google gebruikt. Hij heet in elk geval Caspar Lapre en hij heeft in Baarn een jazzballetschool gehad, waar mijn dochter Tanja jaren heeft gedanst. Hij woont nu in Lovina of Kubu Lalang. Je moet hem maar even googlelen, dan zie je het vanzelf.
Annet

Peter zei

Dank je wel Annet - ik ga eens zoeken.

BTW de fotoos staan er aan de andere kant eindelijk op......

*tijd voor borrel*

Puck zei

Zo.zo,Elisepie..poe...enz,twee vriendjes tegelijk? Dat is interessant. Dan kan je steeds Met Mat en Mit op stap of zo.Je hebt het geloof ik wel naar je zin, daar in het nieuwe huis.
Wat betreft die voltage wisselingen:dat zou best ook de reden kunnen zijn van de problemen in Spanje met de computer. De dag komt dichterbij dat de Keusjes op de stoep staan.Beware! Maar ook veel plezier! Doei,Puck.

Hans zei

Stuur een foto van die nieuwe voerbak dan kan ik Laika jaloers maken.
Hopelijk is de rust in Rumah Herfkens teruggekeerd tegen dat Saskia en ik arriveren. Hoe is het met de Toyota??
En Elise een beetje stil? Is me niet opgevallen, maar vergeleken bij zo'n stel ADHD Aussies, mmmm, zou kunnen.
Groetjes, Opa Hans