zondag 28 juni 2009

Even schrikken....

Stel je voor: Elise is naar bed, Steffie en Rob zijn met de Jossen op stap dus vader heeft een moment voor zichzelf –lekker ’s avonds op het terras met een boek, luisteren naar de stilte (nee, geen gehamer en geslijp zo laat)......

..en toen keek ik even om me heen. En keek vooral naar wat daar op het laken zat dat in verband met stof en zo over de stoel lag naast me.

Meer dan 10 centimeter van het ene pooteinde naar het andere: een spin. Een hele grote.

Omdat ik niet wist wat voor eentje, ben ik direct in de modus gegaan die de mensheid zo siert: if you don’t know it, kill it. Het zekere voor het onzekere, dood kan-ie in ieder geval geen kwaad. Na een paar doses Baygon legde hij het loodje.

Nou ben ik er geen fan van om beesten dood te maken als daar geen gegronde reden voor is, dus vanmorgen ben ik op de onvolprezen Internets aan het zoeken gegaan. En naar alle waarschijnlijkheid heb ik een Huntsman Spider (Sparassidae) naar dat Grote Spinnenweb in de hemel gejaagd. Terwijl Huntsman Spiders helemaal geen web maken maar (de naam zegt het al) actief op jacht gaan, in plaats van lui thuis hun eten af te wachten.

En hoog op het menu van een Huntsman staat........de kakkerlak. Zo'n spin is een heel nuttig beest!

Ze doen niets, worden tot 20 centimeter groot (kijk, hier ligt er eentje lekker op z’n rug te zonnen) en ik biedt hierbij mijn excuses aan aan de overledene en zijn nabestaanden. Ik zal er nooit meer eentje dood maken.

1 opmerking:

dnies zei

Hoe kun je weten of een spin modern is?

Hij heeft een website....HAHAHA