vrijdag 15 mei 2009

Voor de storm...

...is er stilte gewenst. Over 3 weken beginnen de examens, en ik ben al druk bezig met leren. Afgezien daarvan zijn er nog allerlei feestjes die mijn aanwezigheid verzoeken en dan wordt alles wel heel druk.

Zoals gisteren ben ik op stap geweest met ene Robert Greene. We zitten samen in Psychology en Critical Thinking, en op de vraag: Hey, wanna go out tonight? There's cocktailnight in 1907 (een plaatselijke club). Heb ik gezegd: Well, I have to learn actually, but...ok.

Dus, eerst naar zijn huis gegaan, zijn vriend Brad en vriendin Allison ontmoet, enkele biertjes (eentje maar. Of twee...of...) genuttigd en dan op pad. In 1907 andere vrienden ontmoet met intelligente namen zoals Box, Fuzzy, Crusher en Luke-Geoffrey.

Als laatste stop even naar een chinees restaurant geweest (genaamd 'Uncle Billy's'...niet te geloven) en dan met de taxi naar Robert's huis, want Allison had zijn auto gejoept en zelfstandig naar huis gereden. Ik heb de nacht bij Robert spendeerd, en om 3 of 4 uur vielen mijn oogleden dicht en mijn lichaam op het logeerbed.

Volgende dag (vandaag) om 8 uur naar huis gebracht, en het belangrijkste: Ab-so-luut niks geen last van een kater. Wauw...

Oh ja, examens. Veel te doen, even een kleine lijst van wat ik moet leren:
Psychology - Veel basis, hoe werkt het brein, hoe werken onze zintuigen (biologie, blêh) maar ook: hoe en waarom leren mensen? Hoe reageren mensen op waarnemingen? En: Is er een realiteit?

Philosophy - Ethiek, vrije wil en de zin van het leven. Zwaar, veel maar ontzettend interessant. Dus dat zwaar en veel maakt dan niet veel uit.

Philosophy - Nog eens? Ja, maar dan Critical Thinking. Hoe maak je een goed argument, hoe herken je een slecht argument, wat voor fouten kan je maken in een argument (Kortom, "Hoe win ik een discussie?" Zeer belangrijk voor een Herfkens)

Linguistics - Taal en communicatie. Wat is taal? Wat is een woord? Wat is een symbool? Wat is een zin? Meer de aspecten van taal dan communicatie worden behandeld, wat wel jammer is. Maar ja.

Al met al is het veel, zwaar, soms moeilijk, soms heel moeilijk.
Ach...Daarvoor ben ik hier, denk ik...

De 6de van Juni begin ik.

6 opmerkingen:

Hans zei

Beste Rob,
Met belangstelling je verslag gelezen.
Zelf heb ik in een onbewaakt ogenblik "De Kritiek van de zuivere Rede" van ene Immanuel Kant aangeschaft en vraag me nu af of ik niet aan grenzeloze zelfoverschatting lijd.Filosofie is moeilijker dan je denkt. Of is dat het hem juist?
Goed, dat ga je nu ontdekken. En mocht je de illusie hebben dat je kunt leren een discussie door argumenten van je Pa te winnen, vergeet dat maar. Het is mij in 50 jaar nog nooit gelukt. Maar wie weet...
Groetjes en sterkte van je Opa Hans

Anoniem zei

wat een veel werk zeg!!! had ik maar werk... ik wil op mijn assignments voorlopen, maarja, ik heb ze al allemaal af... dan heb ik genoeg tijd om een appel op te poetsen voor de juffrouw...
doeidoeidoeidoeidoeidoeidoeidoei!!!
van elise

Peter zei

Hoi Rob,

Uiteraard heeft je opa ook deze keer ongelijk :-P

Verder vind ik dat je prioriteitsvolgorde verdacht veel op de mijne lijkt tijdens mijn studie; d.w.z. eerst iets gaan drinken en dan pas aan tafel. Heel goed.

Nu alleen nog leren inderdaad - succes!

Dnies zei

Hey Robrecht,

Ik heb ook met aandacht je stukje gelezen... Leuk! Enerzijds de interesse voor de zin van het leven en de ambitie in het diepe te duiken om alle spinsels te ontafelen. Anderzijds vergeet je niet om van het leven zelf te proeven en te genieten van omgang met mensen om je heen. Gelukkig maar, hoor, anders zou je echt een nerd worden. Het is de balans tussen deze dingen denk ik dat het leven zo prettig maakt. Wel veel hoor, allemaal, wat jij wilt! Er zijn er die voor minder gaan, maar jij niet! (ikke trots) X Denise

Hans zei

Ha! Quod Erat Demonstrandum !

Puck zei

Oke Robbie,je begint al echt in het studentenritme te komen.Zo te lezen ben je goed bezig.Dat het zwaar is wil ik wel geloven. Wij wensen je veel succes.
Toi-toi-toi en een big hug,Oma P.