maandag 11 augustus 2008

De motorfiets in Bali

Het stukje over onze ervaringen in het Balinese verkeer leverde een reactie op van onze vriend Dolf Versteegh. Hij stuurde een stukje uit zijn boek 'Bali Impressions', dat we met zijn toestemming hier graag overnemen.

Het ergste is, dat het volkomen waarheidsgetrouw is.

Dolf, the floor is yours.

----------------------------------------

De motorfiets in Bali

De brommer is de gezinsauto van de Balinezen,
Er kunnen maximaal zes personen op plaats nemen
en hij haalt honderd kilometer per uur,
in een paar seconden,
sneller dan zo’n vadsige Bee em wee.
De overheid heeft de fabrikanten verplicht
ze geluidsarm te maken,
maar dat is met een vijltje gauw verholpen.
Helmen zijn verplicht,
sinds kort zelfs die van astronauten,
maar je hoeft ze niet vast te maken,
het is dan ook steeds een getob,
hem terug te vinden na een aanrijding.
Bij ceremonies hoef je er ook geen op,
want dan ben je automatisch door de goden beschermd,
kinderen zitten ook in die verzekering..
Met zo’n machine mag je overal rijden,
van hot naar her en tussendoor,
De ogen van de bestuurder zitten ongeveer een meter
achter het voorste punt van het vervoermiddel
en de gebouwen staan meestal tot de hoek van een kruispunt,
dus zet je eerst je brommer op de weg
en daarna kijk je of het had gekund...
De totale breedte van het voertuig
inclusief het volk erop is maar vijftig centimeter
en dat is precies de afstand tussen twee auto’s...
De aanbetaling is maar een maandsalaris
en de rente is vijfen dertig procent,
je betaalt hem dus twee keer,
maar met zoveel man erop,
heb je dat er zo weer uit.
En dan de laadcapaciteit,
die is enorm.
Bijna alles wat niet in je auto past kan op een brommer,
van schilderijen tot twee meter breed,
negen waterflessen van twintig kilo,
een varken tussen je in,
twintig kippen of eenden aan je stuur
en ga zo maar door..
Vrouwen mogen schrijlings achterop zitten,
want met een sarong kan het niet anders
en zonder sarong ben je het zo gewend.
Kinderen leren het al vanaf een jaar of twee,
bij hun vader op schoot
of staande als een windvanger.
Natuurlijk heeft iedereen liever een auto,
maar je moet er niet aan denken als het zover is,
je pakt nu al een brommer als je ergens snel moet zijn...

Fietsen doen ze hier alleen maar aan de vlakke kust,
in het binnenland zijn de wegen te steil.
Alleen oudere mensen, handelaren en voddenrapers –pemuluh-zie je er op. Hele oude hollandse fietsen van voor de oorlog,
het zijn bijna allemaal “Pongers”-Fongers.
Er is een club van welgestelden
die ze hebben laten restaureren en opnieuw verchromen
en soms maken die een rit met z’n allen door de stad,
uitgedost in prachtige kleren uit de oude tijd,
een geweldig gezicht,
iedereen stopt dan om te kijken.


2 opmerkingen:

Anoniem zei

hallo allemaal!

De tekst van de brommer vind ik zeer educatief en ook nog eens goed neergeschreven. Maar daar ben ik niet voor gekomen...

Beste Robrecht

Alles goed daar? Gezien de mooie, verzorgde, altijd-en-elke-dag-terug-opnieuw-geupdate site is dit een duidelijke 'jaaaaa!!!!'. Hier in het Belgische Turnhoutje is ook alles goed. Heel juli heb ik besteed aan mijn werk, het kuisen van de gangen in het zwembad. Het komt erop neer dat ik op een stoel heb gezeten en 11,5 eur per uur heb verdient (Behalve de laatste week want dan was het warm en druk moest ik echt wel werke nonde...).

Pas 1 augustus begon mijn (welverdiende?) vakantie. Met Anne is alles goed en het is tot dusver koek en ei tussen ons. Zo mag het nog héééél lang duren als het aan mij ligt :D Uitstapjes zijn ons niet vreemd, zo zijn we al naar Brussel, Antwerpen, de zee, Brugge, Zeebrugge en Knokke geweest. Eindhoven is onze volgende stop(hup hup PSV).

Binnen 2 dagen begint Pukkelpop en daar zal ik met volle teugen van genieten, zijt daar maar zeker van Ardjuna. Ik zie dat daar ook festivals in overvloed zijn dus ge weet wat ik bedoel.

Oja voor ik het vergeet: ik ga volgend jaar taal-en letterkunde aan de universiteit van Antwerpen studeren en ik heb al een kot. Anne gaat niet naar Avignon maar in plaats daarvan gaat ze ook naar Anvers.

Zo, dit was mijn leven sinds die stomme examens op het SPT.

Het woord is weer aan u. Ik kijk reikhalsend uit naar de volgende van uw avonturen. Veel plezier daar met de familie en vrienden!!!! Dag Robrecht! Yu!

Anoniem zei

Hi everybody,
Jaja,we zijn weer terug. Het was me een reisje wel! Ik kan geen vliegtuigen of vliegvelden meer zien! Maar alles is goed gegaan, hoewel we tussen door een dag in Salt Lake City hebben vastgezeten. Maar zo erg was dat ook weer niet. Al mijn neven en nichten hebben erg hun best gedaan om ons te verwennen en hebben ons veel laten zien. Toch ben ik blij dat we weer terug zijn want het was erg vermoeiend. We zitten dus weer in Spanje , nu met Denise en Co. Jullie verhalen en het geouweh..eh..interesante geschrijf van Peter hebben we wel gemist We moeten nu erg veel "bij-lezen"". Leuk dat de kinderen het goed doen. Knuffel ze allebij van mij .Veel sukses met alle perikelen.Groetjes en een dikke kus van oma/Puck.