Nee, deze keer niet een verhaal over één van de feestjes waar we zijn geweest, maar over de verschillende belangrijke Balinese feesten - in vervolg op http://herfkenslog.blogspot.com/2008/02/hindoesme-op-z-balinees.html
Een basisprincipe van het Hindoeïsme is dat het universum gestructureerd is. In de hiernaast afgebeelde cyclus van geboorte (Brahma, de schepper), leven (Vishnu, de beschermer), dood (Shiva, de vernietiger) en wedergeboorte (hé, daar is Brahma weer) gebeurt niets toevallig en het is van groot belang dat de balans tussen orde en chaos wordt bewaard. Overal zijn geesten die over het leven waken en deze geesten moeten natuurlijk regelmatig ceremoniële aandacht krijgen om ervoor te zorgen dat ze die balans in stand houden.
De Balinezen doen dat met rituelen en festivals. Deze laatste hebben grote betekenis en vormen een onderdeel van de kern van de Balinese cultuur.
Daarnaast zijn er andere, door de overheid of andere organisaties georganiseerde festivals, die er op gericht zijn om aspecten van de Balinese cultuur te ondersteunen en te bewaren, zoals dat Bali Art Festival waar we geweest zijn – een echt geweldige expositie over de rijkdom van de Balinese cultuur, die ieder jaar van half juni tot half juli plaats vindt.
Maar er zijn nog een paar hele belangrijke religieuze en omdat de Balinezen drie verschillende kalenders gebruiken (de westerse, de Saka kalender die in India wordt gebruikt en de heel belangrijke Wuku of Pawukon maan-kalender van 210 dagen, die o.a. wordt gebruikt om goede en slechte dagen voor huwelijken, crematies etc. vast te stellen) zijn die niet allemaal op vaste data.
Over Ogoh Ogoh en Nyepi, het Balinese Nieuwjaar, hebben we het al gehad op 28 februari. Maar daarnaast zijn er nog wel een paar:
Shivaratri is de Nacht van Shiva, de vernietiger dus die hiernaast door een Balinese danseres wordt uitgebeeld. Dit feest wordt gevierd op de dag van de nieuwe maan van de zevende maand van de Wuku kalender. Balinezen geloven namelijk dat op deze dag Shiva de zonden vergeeft aan iedereen die op deze dag Shiva helpt in zijn meditaties voor een gezonde wereld door zelfbeheersing te tonen en de avond te gebruiken voor meditaties. Op deze avond is Bali heel actief, omdat de tempels vol zitten met gelovigen die de hele nacht doorwaken om te bidden, religieuze verhalen te citeren, met vrienden te kletsen en vooral: proberen wakker te blijven.
Galungan vindt iedere 210 dagen plaats, over een kleine drie weken (de 20e) ook weer en de eerste voorbereidingen zagen we gisteren al. Volgens het geloof dalen alle Balinese goden gedurende de 10 dagen van de dan volgende (Budha Kliwon Dungulan) periode naar het eiland af om mee te feesten. De Barong, het mythologische beest dat de gemeenschap beschermt (en af en toe streken uithaalt) zie je in deze periode overal rondtrekken. Voor Balinezen is dit de belangrijkste periode, omdat het symbool staat voor de overwinning van het Goede (Dharma) op het Kwade (Adharma).
Kenmerkend voor het feest zijn de penjors, lange bamboe staken – en daar gaan we over een paar weken de foto’s van laten zien.
De 10 daagse Budha Kliwon Dungulan periode, die dus begon met Galungan, wordt afgesloten met Kuningan, waarbij ceremonies worden gehouden voor de geesten van de voorouders.
Over andere feesten als Tumpek Krulut, Saraswati, Pagarwesi, Tumpek Landep
morgen meer.
zaterdag 2 augustus 2008
Feesten op Bali – deel 1
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Een reactie posten